Igazságos és környezetbarát támogatási rendszert Budapest VIII. kerületében!
2020. október 16.
Budapest legszennyezettebb, legkisebb zöldterülettel rendelkező kerületeiben több milliárd forintos támogatást kapnak az autójukat közterületen tartók, amíg az autóval nem rendelkező többség semmiféle támogatásban nem részesül. Ha a VIII. kerületben élsz, most üzenhetsz a Képviselő-testületnek egy igazságosabb és környezetbarátabb támogatási rendszer kialakításáért.
A Levegő Munkacsoport kampánya:
Címzett: Pikó András, Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat.
Igazságos és környezetbarát támogatási rendszert Budapest VIII. kerületében!
Tisztelt Budapest VIII. kerületi Önkormányzati Képviselő-testület!
Kérjük, hogy Önkormányzatuk hasonló mértékű támogatást nyújtson az autóval nem rendelkező lakosoknak, mint az autóval rendelkező és közterületen parkoló lakosainak.
Több kerületi önkormányzat most tervezi módosítani a lakossági várakozási hozzájárulásokkal kapcsolatos szabályozását. Jelenleg az V., VI., VII., VIII., IX. és XIII. kerületi önkormányzat minden lakossági engedély esetén 100%-os kedvezményt ad, azaz lakóhelytől függően akár évi 131 ezer Ft értékű támogatást (az ellenszavazat nélkül elfogadott 30/2010. Főv. Közgy. Rendelet szerint a lakossági várakozási hozzájárulás díja a helyben érvényes óradíj 250-szerese). Ez azt jelenti, hogy ezekben a kerületekben a lakossági engedélyt igénylő háztartások (az összes háztartás kevesebb mint harmada) alanyi jogon kapnak minden évben összesen több milliárd Ft értékű támogatást közlekedési költségeik csökkentésére.
Mindeközben semmilyen közlekedési vagy egyéb támogatást nem kap alanyi jogon a háztartások jelentős része (egyes kerületekben kétharmada) – amelyekben nincs autó.
Rendkívül igazságtalan, hogy az autóval nem rendelkező lakosokat nem kompenzálják. Az autóval rendelkezők sokkal inkább hozzájárulnak a légszennyezéshez, a zajhoz, a zöldterület hiányához és keskeny járdákhoz, mint az autó nélküliek.
Az autóval rendelkezők előnyben részesítése azt is megnehezíti, hogy a lakosság a saját autó tartásának alternatíváit vegye igénybe. Hiszen mindaddig, amíg a saját autó tartása óriási támogatást kap, jóval előnytelenebbnek tűnnek az olyan alternatívák, mint például a közösségi autóhasználat, az elektromos és hagyományos kerékpárok, valamint a közösségi közlekedés használata.
Most jelentős esély nyílik arra, hogy a fenti helyzet megváltozzon, és az önkormányzatok jóval egyenlőbben osszák el az alanyi jogon járó támogatásokat. Mivel a kerületi önkormányzatoknak lényegében nincsenek szabadon felhasználható forrásaik, ezt úgy valósíthatják meg, hogy csökkentik az autóval rendelkezők támogatását, és az így keletkező többletbevételből növelik az autóval nem rendelkezőkét, amit kerékpárvásárlásra, közösségi autóhasználatra, közösségi közlekedésre vagy akár egyéb célokra lehet majd fordítani.
Miért fontos?
Így növelhető a társadalmi igazságosság, javítható a környezet állapota és a lakosság életkörülményei.
ITT ÜZENHET >>>